Tungels

Uppfödning av svart och brun mellanpudel
Pudelns kärna: hjärta och hjärna

Semester sommaren 2013
med Husbilen Sixten

Sommarens första semesterresa gick till Skåne, Danmark och Västkusten

Första anhalten blev mysiga vänliga Gränna, dit åker vi gärna igen. Så vackert och så gästvänligt! Och så härliga bad i Vättern. Trots att det är högsäsong - mitt i juli - så är det väldigt lugnt och trivsamt i Gränna. Vi hittade en bra parkering vid hamnen, med utsikt över Vättern.

Gränna

Sedan hälsade vi på hos vänner i Simrishamn några dagar, innan färden gick vidare till Skanör. Där parkerade vi vid havet och tillbringade några dagar i goda vänners sällskap.

Vi gjorde ett kort besök på Falsterbo Horse Show, men lämnade snart spektaklet med alla köpmän som tagit över de förr så mysiga tävlingarna. Knökfullt med folk och stökigt som bara den. Det kostade en halv förmögenhet att komma in på området, men om man ville se några hästar fick man betala en förmögenhet till för inträde till läktarna. Och där fanns inte plats för några hundar. Så det var sista gången vi var där!

Simrishamn

Skanör

Efter några mysiga dagar i Skanör med långa promenader ut på grenen, sol och bad och trevligt sällskap åkte vi sedan vidare, över "Bron" via Köpenhamn till Helsingör. Det var ett spännande äventyr att köra husbil i Köpenhamn!

Tyvärr var de två muséer vi tänkt besöka på vägen utmed den danska kusten stängda - det var måndag. Trist. Mitt i säsongen, det var många som liksom vi kom och besvikna fick vända utanför dörren. Men kustvägen mellan Köpenhamn och Helsingör var väldigt vacker och vi kunde i alla fall shoppa lite vin i Helsingör.

Elsie fick som vanligt vara med på däck på färjan tillbaka till Sverige - det går inte att lämna henne i bilen utan att hon får panik och gallskriker så att alla de andra faller in i kören.

Shopping i Helsingör

Vovvarna fungerar som barnmagneter på alla campingplatser, och vi är verkligen glada att de är helt barnsäkra! Vi undviker campingplatser när det går men på den svenska västkusten tog vi in på tättbebyggda Ugglarp, som enligt broschyren skulle ha ett fint hundbad. Det låg två km ifrån campingen och var en sunkig sandstrand med rutten tång och massor av parkerade bilar... där gick inte att bada men solen sken i alla fall på oss.

Ugglarp

Vi var lite sura när vi åkte därifrån över vad vi tycker var falsk marknadsföring. Ett hundbad på två km avstånd ligger väl inte på campingen? Och varför ska alla "hundbad" vara så sunkiga att där inte går att bada för hundägarna? Skärpning alla campingplatsägare, ge oss hundägare möjligheten att vistas på en strand där vi kan bada med våra hundar!

Utanför Smögen hittade vi en fin plats där vi fick både utsikt, avskildhet och fina bad. Där stannade vi ett par dagar och njöt av naturen och havet. På Smögenbryggan var det dock, som vanligt, fullt med turister och lyxputtar med sina skrytbåtar och brudar.

I Smögen

Hemfärden gick via Tiveden, så vi fick bada även i Vänerns kalla vatten.

Efter mer än två veckors zigenarliv var det, som alltid, skönt att komma hem igen. Och tvätta.

horizontal rule

Sommarens andra resa gick till Gotland och Öland i augusti-september

Vi började i Visby, där Tessan var med på hundutställning i dagarna två. Hon var duktig och fick fin kritik och placerade sig bägge dagarna i Bästa Tik-klassen, dock utan att vinna. Sedan var det härligt att åka ner till södra Gotland, efter två roliga men jobbiga utställningsdagar.

Nere på Storsudret hittade vi en underbar paradisstrand med flera kilometer vit sand, havet var mer än 20 grader varmt och tallskogen skuggig och sval. Här parkerade vi på stranden och stannade i fyra dagar och bara njöt av sol, värme, bad, havets brus och gnistrande stjärnhimmel under ljumma svarta kvällar. Hundarna kunde få springa lösa och alla bara njöt. Lilla Bina var väldigt trött och låg mest och sov men hon var ändå rätt nöjd med tillvaron, i lugn och ro. Hon har haft långa perioder av trötthet hela sommaren och vi visste att det här var hennes sista sommar.

När vi kom till Ljugarn på Gotlands östra kust fick Bina akut ont i ryggen och fick så till sist somna in i mattes knä, vid husbilen, i kretsen av hela sin flock. En vänlig veterinär i närheten kom till oss och gav henne den sista sprutan och hon somnade lugnt, mer än 16,5 år gammal. Bina ligger nu begravd på Smådjurens Begravningsplats utanför Visby.

Efter ett par dagar till på Gotland, i Katthammarsvik och vid den vackra Blå Lagunen, tog vi färjan till Oskarshamn och vidare till Öland där vi tog in på Eriksöre fina campingplats. Säsongen var ju slut så vi var nästan ensamma på campingen och kunde utnyttja deras fina agilityplan så vovvarna fick leka lite. De var dämpade efter Binas bortgång och behövde få busa lite.

Katthammarsvik

Blå Lagunen

Eriksöre

Sista semesterdagarna tillbringade vi på Böda Camping, där det var hundutställning igen. Tessan skötte sig fint som vanligt och placerade sig som tredje bästa tik - bra gjort när man inte har "reglementsenlig" frisyr. Campingplatsen var full av hundar och hundägare, men på stranden var det folktomt och vi kunde njuta av några avslutande bad innan vi for hemåt. Och köpte en lyxlunch bestående av hamburgare och pommes frites vid bensinmacken i Söderköping.

Efter tretton somrar med vår husbil tycker vi fortfarande att det här är det optimala sättet för oss att semestra, med frihet att åka vart vi vill tillsammans med vovvarna, som älskar att åka husbil. Tack till vår trogne dragare Sixten! Kanske det blir en längre resa nästa år?